25 Temmuz 2012 Çarşamba

Stajyerlere ödenecek ücret

Stajyerlere harçlık ödenmek zorundadır.      Daha önceki yasalarda stajyer ve çıraklara asgari ücretin yüzde 30’u kadar harçlık ödenmesi gerekiyordu, bu hükümetin çıkardığı yasa ile rakamlar biraz düştü ama yine de stajyerlere harçlık verilmesi yasa gereğidir… 

Ali bey, stajyer olarak çalıştığım firma bana bir ödeme yapmadı sizden bilgi almak istiyorum. Yahya Özbey 

Yahya kardeşim,3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu (md 25) gereğince, “..işletmelerde meslek eğitimi gören örgün eğitim öğrencilerine, asgari ücretin net tutarının yirmi ve üzerinde personel çalıştıran işyerlerinde yüzde 30'undan, yirmiden az personel çalıştıran işyerlerinde yüzde 15'inden, aday çırak ve çırağa yaşına uygun asgari ücretin yüzde 30'undan aşağı ücret ödenemez.”. Bu sebeple siz hangi kategoridesiniz bilmiyorum yani staj yaptığınız işyerinde 20 veya daha çok personel varsa aylık harçlığınız asgari ücretinde yüzde 30’undan az olamaz. İşletmede 20’den az çalışan varsa aylık harçlığınız asgari ücretin yüzde 15’inden az olamaz. Sizin harçlığınızı ödemeyen işletmeye başvurun ödemezse de Çalışma Bakanlığı’na şikayet edin hem harçlığınızı alırsınız hem de işletmeye ceza keserler.

***STAJ RESMİDİR ÖZELİ OLMAZ

Genel kuralı da buradan belirtelim, staj ancak örgün eğitim kurumlarında okuyan öğrenciler için geçerlidir. Okulları öğrenciden resmi staj yapmasını isterse, staj belgesi düzenler ve öğrenci de bu belgeyle işletmelere başvurup staj yapar. SGK primlerini de mutlaka öğrenciyi staja gönderen okul öder, sosyal güvenlik belgelerini de okul düzenler. Staj yapılan işletmenin stajyer öğrenciyi staj yaptırıp harçlık vermekten başka görevi yoktur, tabi staj sonunda staj belgesini doldurup imzalaması da gerekir. Herhangi birisi ben filan işyerinde staj yapmak istiyorum diyemez, işyeri de (kafasına göre) ben stajyer çalışan aldım diyemez. Bu arada staj zorunluluğu olmayan okullarda okuyan öğrencilerle staj zorunluluğu olup da yasal süresinden daha çok staj yapmak isteyen öğrencilerin staj taleplerini de okulları olumlu karşılarsa (SGK primleri için bütçelerinde ödenek varsa) kabul edebilirler. Bu işlemleri yaptırmadan işletmeler stajyer alırsa 5510 sayılı Kanuna göre normal işçi-sigortalı sayılırlar, stajyer değil. 

***SİGORTANIZI OKUL YAPACAK Sigortanızı ise 5510 sayılı Kanun gereğince okuduğunuz okul, SGK’ya her ay ödeyecektir. Bu sigortanız SGK’dan emeklilik için başlangıç kabul edilmez zira emeklilik primi değil sağlık ve işkazası primi ödenmektedir.

***HARÇLIKLAR VERGİDEN VE SİGORTADAN MUAF Staj için işletmelerce öğrencilere verilecek harçlığın alt sınırı 142 ile 285 lira arasında değişmektedir ama işletmeler isterse bu rakamdan fazla olmak kaydıyla diledikleri kadar harçlık ödeyebilirler. Ödeyecekleri harçlıkların asgari ücrete kadar olan rakamları tamamen gelir vergisinden muaftır, rakam ne olursa olsun (işletmeler açısından) SGK primlerinden de muaftır.

ALİ TEZEL / HABERTÜRK 25.07.2012

Hiç yorum yok: